Overvægtig baby 9 mdr - Mad og søvnrytme

18. februar 2016

Alder:
9 mdr.

Overvægtig baby 9 mdr - Mad og søvnrytme

Hej Helen

Jeg tænkte det måske var rart for dig at have min søns dagsrytme i forbindelse med mit første brev.

Det har varieret meget, men den sidste uges tid har faktisk været rimelig fast:

Kl.05.30/06: Vågner
Kl.07: Grød lavet på vand med 1 tsk mme pulver + vand af kop. Spiser ca 1dl.
Kl.08: Frisk frugt + lidt mme af kop
Kl.08.30-09: Sover (nogengange kun 20 min, sjældnere 45 min).

Kl.09.45: 1/2 bolle med skrabet smør, evt lidt frisk frugt. En gang i mellem kan han i stedet få en lille potion grød. Vand af kop

Kl.11: 200 ml mme

Kl.11.30-13: Sover. Som regel sover han 1,5 time, men jeg må ofte ud og køre min. en gang med barnevognen, da han altid vågner efter 45 min.

Kl.14: Frokost. Rugbrødshapsere med pålæg (torskerogn, makrel, magert kyllingepålæg, fiskefrikadeller), lidt kogte grøntsager, agurk. Han spiser som regel 1 stykke rugbrød, nogengange mindre, men aldrig mere. Vand af kop

Kl. 15: Frisk frugt + mme af kop

Kl.15.30-16: Sover

Kl.17.30: Aftensmad. Kød eller fisk i stykker, ...

Annonce

... kogte grøntsager og evt lidt pasta. Nogen gang boller i karry med ris, kartoffel/porre suppe o.lign, men efter hans status som overvægtig har jeg skåret ned for dette, så det mere er køb + kogte grøntsager.

kl.18.15 i bad, børste tænder (han har 7), nattøj

Kl.18.30: 250 ml mme

Kl.19-næste morgen: Sover uden mad. Skal lige have sutten et par gange eller en ren ble.

Han bliver altid tilbud vand, når han vågner, da jeg fornemmer han har et stort væskebehov. Han er god til at spise selv, men spise også gerne fra ske, når jeg fodrer ham.

Vi ville rigtig gerne ned på kun 2 lure i håb om, at de så ville blive lidt længere. Men det kan ikke lade sig gøre for os at strække den første lur, når han vågner så tidligt. Det resulterer nemlig bare i en sur og overtræt dreng - et humør der varer resten af dagen! Men jeg er bange for han får en chok, når han starter instiution om en måneds tid, hvor han ikke kan få lov at sove så mange lure.

Jeg håber du vil give lidt input til dagsplanen.

Med venlig hilsen
Astrid

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!